Masz pytanie?
Wyszukiwarka

Mastering

WPROWADZENIE - dla realizatorów, producentów, muzyków którzy chcą dobrze zabrzmieć na winylu.

Płyta gramofonowa jest wspaniałym nośnikiem do przechowywania i odtwarzania dźwięku. Z pasmem przenoszenia od 7 Hz do 25 kHz i możliwym zakresem dynamiki powyżej 75 dB, zaskakuje bardzo dużym realizmem. Ma zdolność do przekazywania "ludzkiego" poczucia przestrzeni, czyli szerokości i głębi sceny dźwiękowej, z pewnym stopniem otwartości i zwiewności, nie ma sobie równych z niczym innym. Ale ważne jest, aby zrozumieć ograniczenia tego medium, dzięki temu można tworzyć świetne nagrania. Pierwszym ograniczeniem jest czas nagrywania i poziom głośności. Czas, jaki jest możliwy po stronie nagrywania, zależy całkowicie od poziomu głośności i ilości informacji o niskiej częstotliwości. Bas wykorzystuje dużo więcej miejsca niż góra pasma. Następne ograniczenie to góra pasma. Możesz umieścić dowolną ilość tonów wysokich na DAT lub CD. Niestety nie jest to prawdą w przypadku płyty winylowej (lub analogowej taśmy). Chociaż możliwa jest reakcja w 25kHz, nadmierne transjenty stanowią problem. Wzmacniacze mocy (100 do 400 wat) są używane do napędzania maleńkich cewek (po jednej na każdy kanał) w głowicy tnącej. Są jak miniaturowe głośniki, które zamiast tylko przesuwać powietrze, naciskają rysik, który wytrawia rowek na płycie. Przy 20 dB podbicia wysokich tonów można sobie tylko wyobrazić bicie, które głowica tnąca bierze z uderzeń talerzy i tym podobnych. Cewki są chłodzone helem, ale mogą osiągnąć temperaturę 200 stopni Celsjusza. To wszystko składa się na ograniczenia. Wycięcie tak wysokich tonów wydaje się możliwe, ale nie można ich już odtwarzać (ograniczenia gramofonów).

Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego muzyka na zewnętrznej średnicy płyty brzmi jaśniej i czyściej niż wewnątrz (bliżej końca/środka)? Niestety to fakt. Czemu? Odpowiedź brzmi: geometria. Jeden obrót gramofonu przy 33 1/3 obr./min na LP trwa 1,8 sekundy. To 1,8 sekundy jest rozłożone na obwodzie 36 cali na zewnątrz płyty. Przy minimalnej dopuszczalnej średnicy wewnętrznej ten sam 1,8-sekundowy obrót pokrywa tylko 14,9 cala. Widać z tego, że delikatne poruszenie na 36 cali będzie dość „zgniecione” ponad 14,9 cala. Postrzępiony rowek na 36 cali byłby naprawdę zgnieciony na 14,9 cala. Nadmierna góra może nawet spowodować, że trzpień tnący przyspieszy tak szybko, że jego tylna krawędź wytnie to, co przednia krawędź właśnie przecięła! Jest to niefortunne, ale góra toczy się, a zniekształcenia rosną, gdy zbliżasz się do środka płyty. Jest to stopniowe, ale jeśli porównasz nagranie źródłowe z płytą,  to będzie to słyszalne. Każda próba zrekompensowania tego przez zwiększenie góry, tylko pogarsza problem.

A teraz stereo. Każda różnica między dwoma kanałami powoduje, że rysik przesuwa się w górę i w dół oprócz boków. Gdy rysik zagłębia się głębiej, używa bardziej cennego miejsca na dysku. Więc jeśli szukasz dużych poziomów głośności, nie przesuwaj instrumentów, takich jak bębny i perkusja, w lewo i prawo. Trzymaj bęben basowy i bas w centrum i utrzymuj wszystko w fazie. Kilka dodatkowych wskazówek, które sprawią, że Twoja płyta będzie brzmiał świetnie. Po pierwsze, czas! Im krótszy tym głośniejsze i z większym basem nagranie. Jak krótki? Zasadniczo LP 12" powinien mieć mniej niż 20 minut i maksymalnie 24 minuty. Idealny jest czas od 16 do 18 minut. Jeśli jedna strona musi być dłuższa, umieść więcej cichego materiału po tej stronie. Zapewni to równe poziomy. Pamiętaj, że im więcej basów, tym niższy poziom głośności. Możliwe jest ściśnięcie 30 minut na jednej stronie, ale poziom będzie tak niski, że  usłyszysz szumy na powierzchni! Głośne klubowe nagranie powinno być krótsze niż 12 minut, 8 do 10 minut jest idealnie. Niektórzy z najlepszych DJ-ów klubowych mówią, że nie będą grać płyt, które trwają dłużej niż 12 minut, ponieważ wiedzą, że poziomy będą za niskie. Umieść swoje najgłośniejsze, najjaśniejsze i najbardziej dynamiczne miksy na początku płyty. Jeśli to możliwe, umieść cichszy materiał na końcach płyty. Uważaj również na nadmierne zwiększenie tonów w zakresie od 8 do 16 kHz podczas miksowania, nie odzyskasz go z powrotem na płycie. Niestety, nie możesz złamać praw fizyki. Mimo tych wszystkich ograniczeń są nagrania które brzmią na winylu lepiej niż gdziekolwiek indziej. Pamiętaj o tym porównuj się do najlepszych nagrań i stwórz wspaniały dźwięk winylu!

 

 

ANALOG VINYL MASTERING

Standard -  w skład oferowanej przez vinylrecord.pl usługi wchodzą wszystkie niezbędne zabiegi umożliwiające osiągniecie jak najlepszych rezultatów brzmieniowych na nagranej dla Ciebie płycie winylowej. Odsłuch i przygotowanie twojego nagrania pod kątem fazowym, low-end, high-end ,transientów, subtransientów, sybilantów zakresu rms i kompresji oraz próbne wycinanie płyty winylowej celem potwierdzenia słuszności wyboru ustawień. Wykorzystywany sprzęt to najwyższe światowe standardy. Począwszy od referencyjnych przetworników cyfrowo analogowych firmy Lavry Engineering, Bricasti przez analogowe de-essery i ograniczniki Maselec-a aż po lampowy masteringowy equalizer Manley-a. Cały system opart jest o odsłuchy studyjne Neumann KH310 i Yamaha Ns10. Nie zapomnieliśmy tez o okablowaniu które dostarczyła firma Mogami. (Standard analog mastering wliczony jest w cenę usługi)

Tape Mastering -  obejmuje on wszystkie potrzebne zabiegi z wersji standard plus zgranie materiału na odpowiedni do Twojej muzyki rodzaj taśmy magnetofonowej za pomocą magnetofonu STUDER A80 MASTER RECORDER a potem bezpośrednio na Twoja płytę winylową. Dlaczego tak?
Dźwięk z taśmy jest najbardziej charakterystyczną cechą większości nagrań muzycznych. Brzmieniem przełomowych płyt w historii muzyki, zarówno tej popularnej jak i poważnej. Chociaż cyfrowe rejestratory mają wielkie zalety, takie jak niski poziom szumów i zniekształceń, nadal nie potrafią odtworzyć pięknej tekstury taśmy. W odpowiedzi na ten problem producenci produkują obecnie szeroką gamę wtyczek do naśladowania klasycznego dźwięku taśmy, lecz niestety na nieudolnym naśladowaniu się kończy. Doskonałą techniką jest użycie prawdziwego magnetofonu, takiego jak Studer A80 Master Recorder, i użycie go jako części w łańcuchu masteringu.Miksowanie i mastering muzyki przez taśmę zapewnia gładkość dźwięku, jedwabisty górny koniec, bardziej kompaktowy low-end i lepszą teksturę w średnich tonach.Nasycenie taśm jest bardziej subtelne i ma inny ton nasycenia niż lampa. Doskonale ją uzupełnia. Prawdziwe magnetofony stają się coraz rzadsze i droższe w utrzymaniu, dlatego tylko bardziej renomowane studia miksowania i masteringu mogą utrzymać to piękne urządzenie. Aby uzyskać dźwięk Studer A80 w swoich nagraniach. Dla nas to jest urządzenie kultowe, nie do podrobienia. Czerpiemy bardzo dużo radości z obcowaniem ze sztuka inżynierską i dźwiękiem na najwyższym możliwym poziomie oferowanym przez ten magnetofon. Zmiany dźwięku są subtelne , bardziej w stronę 3D innego wymiaru i mają jedną wspólną cechę , możesz tego nie słyszeć ale ten dźwięk podświadomie uzależnia. (opcja dodatkowo płatna i wydłużająca czas realizacji zamówienia z powodu doboru taśmy i kalibracji magnetofonu)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Facebook